Nikt mnie nie zna, czyli Fredro niekanoniczny

red.: Agata Adamiecka-Sitek

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-63276-48-5
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 336

30,00 zł

więcej mniej

Książka jest efektem programu realizowanego w Instytucie Teatralnym w latach 2013–2015. Złożyły się na niego konferencja naukowa i osiem scenicznych czytań Fredrowskich komedii przygotowanych przez reżyserów młodego i średniego pokolenia.

Powstał zbiór interpretacji wykorzystujących różnorodne narzędzia współczesnej humanistyki i odkrywających nieuruchamiany na scenie potencjał Fredrowskich tekstów. Wiele z nich stało się inspiracją dla twórców czytań. Efekty eksperymentów scenicznych były rozmaite - zgodnie z założeniem szło wszak o sprawdzenie zarówno tego, czy Fredro może dziś stanowić interesującego partnera do głębokiej i krytycznej rozmowy o istotnych dla nas kwestiach, jak i tego, jakie są warunki skuteczności scenicznej tych tekstów.

Spis treści

Agata Adamiecka-Sitek Wstęp

Dobrochna Ratajczakowa Rozczarowanie jako kategoria egzystencjalna i filozoficzna oraz jej konsekwencje artystyczne w komediach Aleksandra Fredry

Edward Kasperski Komizm Fredry. Dekonstrukcja w świetle nowszych koncepcji śmiechu

Halina Waszkiel Tragedia w komediowym gorsecie, czyli „sztuka” Wychowanka

Łucja Iwanczewska Jestem za… stary. Aleksander Fredro za… kanonem

Małgorzata Sugiera Fredro współczesny? Dożywociedziś czytane

Patryk Kencki Pustakówka – przestrzeń performatywna

Dariusz Kosiński Podróż to nie przelewki – prequel

Piotr Olkusz „Fredrage”, czyli Fredro w pasażu Marivaux i Musseta

Grzegorz Stępniak Aleksander Fredro w podróży: Z Przemyśla do Przeszowya problematyka queerowego czasu i przestrzeni

Agata Chałupnik Gwałtu, co się dzieje!, czyli Fredro feministycznie

Dobrochna Ratajczakowa Rozważania o Fredrowskim obscenum dramatycznym z trzema dygresjami według Bataille’a

Dorota Siwicka O narodzinach komedii z nieprzyzwoitości

 

ROZMOWY

Fredrowskie pejzaże Z Michałem Zadarą po czytaniu Wychowanki rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek i Dariusz Kosiński

Piczomira, czyli co chcecie (a raczej co możecie) Z Michałem Kmiecikiem po czytaniu Piczomiry rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek i Dariusz Kosiński

Dożywocie, czyli wampiryczna fantazja Z Eweliną Marciniak po czytaniu Dożywocia rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek i Dariusz Kosiński

Spory o Fredrę Po czytaniu Nowego Don Kiszota rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek, Adam Bauman, Katarzyna Czeczot, Jarosław Gajewski, Dariusz Kosiński i Katarzyna Raduszyńska

Nie wiemy, z czego jesteśmy zrobieni Po czytaniu Pana Jowialskiego rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek, Michał Pabian, Wojtek Klemm, Dariusz Kosiński, Łucja Iwanczewska

How far can you go w instytucji? O zwrocie feministycznym, którego nie było, rozmawiają Agata Adamiecka-Sitek, Milena Gauer i Weronika Szczawińska

Klienci kupili również

  • 20,00 zł

    Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Książka ta jest głównie wstępem do refleksji, która – jak nam się wydaje – będzie w najbliższych latach szczególnie ważna.

    20,00 zł
  • 25,00 zł

    Tytuł tomu przywołuje jedną z najbardziej wpływowych literaturoznawczych szkół krytycznych i łączy ją z polską recepcją dzieł Szekspira. Precyzyjnie oddaje w ten sposób zawartość książki, w której obok tekstu  Stephena Greenblatta – „ojca i matki” nowego historycyzmu zwanego też poetyką kulturową - swoje szekspirologiczne analizy opublikowali polscy badacze.

    25,00 zł
  • 30,00 zł
    Sale!

    Album poświęcony pracy artystycznej jednego z najwybitniejszych polskich scenografów – Jerzego Juka Kowarskiego – jest niekonwencjonalną opowieścią o czterdziestu latach twórczości, która zaowocowała ponad osiemdziesięcioma inscenizacjami, przygotowanymi we współpracy z najwybitniejszymi reżyserami – głównie Jerzym Jarockim

    30,00 zł
  • 30,00 zł

    Partner: Uniwersytet Łódzki W tomie znajdziemy odpowiedź na zasadnicze trzy pytania: jak w poszczególnych krajach funkcjonują teatry, w jakich formach organizacyjnych i instytucjonalnych prowadzą swą działalność, jak są finansowane i nadzorowane, wreszcie jaki posiadają status społeczny.

    30,00 zł