Poetyka kulturowa polskiego Szekspira

red.: Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-63276-01-0
Rok wydania: 2011
Seria wydawnicza: Nowe Historie
Liczba stron: 148

Tytuł tomu przywołuje jedną z najbardziej wpływowych literaturoznawczych szkół krytycznych i łączy ją z polską recepcją dzieł Szekspira. Precyzyjnie oddaje w ten sposób zawartość książki, w której obok tekstu  Stephena Greenblatta – „ojca i matki” nowego historycyzmu zwanego też poetyką kulturową - swoje szekspirologiczne analizy opublikowali polscy badacze.

Czytaj więcej

25,00 zł

więcej mniej

Tytuł tomu przywołuje jedną z najbardziej wpływowych literaturoznawczych szkół krytycznych i łączy ją z polską recepcją dzieł Szekspira, które znajdując się w centrum zachodniego kanonu dramatycznego, wrastają jednocześnie głęboko w tkankę polskiej kultury, gdzie poddawane są szczególnej rekontekstualizacji.

Precyzyjnie oddaje zatem cel, jaki przeświecał zorganizowanej w Instytucie Teatralnym konferencji z udziałem Stephena Greenblatta – „ojca i matki” nowego historycyzmu zwanego też poetyką kulturową. Ta praktyka lektury, z właściwymi jej procedurami czytania tekstu równocześnie jako estetycznego artefaktu i jako wiązki społecznych dyskursów, które zaświadczają o zachodzących w kulturze procesach, jest niezwykle inspirująca dla refleksji nad teatrem i – jak się zdaje – wciąż nie dość wykorzystywana w polskiej teatrologii.

Zapraszając autora Shakespearean Negotiations i zwracając się do tych spośród polskich badaczy teatru, którym nieobce są nowohistorycystyczne procedury, chcieliśmy wzmocnić ten nurt badań, który poszerzając pole obserwacji, otwiera się na kulturową historię teatru. Szekspir, z właściwą jego tekstom „kulturową mobilnością”, stanowił rozległą przestrzeń spotkania, choć poetyka kulturowa nie ogranicza się – rzecz jasna – ani do tekstów Stratfortczyka, ani do badań nad renesansem, z których się wywodzi.

Spis treści

Agata Adamiecka-Sitek Wstęp

Stephen Greenblatt  Shylock i granice nienawiści

Dariusz Kosiński "Nie mogę oprzeć się ZESTAWIENIU". "Hamlet" Stanisława  Wyspiańskiego i chwila dziejowa Polaków

Grzegorz Niziołek "Hamlet" Grotowskiego, czyli co jest w Polsce nie do pomyślenia

Małgorzata Sugiera "Hamlet" dwa razy przepisany: "Horsztyński" Słowackiego i "Hamlet wtóry" Romana Jaworskiego

Krystyna Kujawińska-Courtney Obecność Iry Aldridge'a, pierwszego czarnoskórego tragika szekspirowskiego, w XX-wiecznej kulturze polskiej

Roma Sendyka Eseistyka Stephena Greenblatta

Noty o autorach

Indeks 

Klienci kupili również

  • 25,00 zł
    Tomasz Plata

    Polski romantyzm żyje czy umarł? Jeszcze trwa czy już przeszedł do historii? Tomasz Plata  tropi romantyczne ślady w rodzimej kulturze po ustrojowej transformacji. I znajduje je właściwie wszędzie... Uwaga: książka dostępna również w formie bezpłatnego e-booka

    25,00 zł
  • 20,00 zł

    Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Książka ta jest głównie wstępem do refleksji, która – jak nam się wydaje – będzie w najbliższych latach szczególnie ważna.

    20,00 zł
  • 45,00 zł

    Rocznik poświęcony polskiemu życiu teatralnemu, gromadzący kompletne informacje dotyczące wszystkich działających w Polsce teatrów – zarówno instytucjonalnych wszystkich szczebli, jak i działających jako stowarzyszenia, fundacje, jednostki prywatne czy inicjatywy społeczne – a także szkół artystycznych, festiwali, instytucji, agencji itd.

    45,00 zł
  • 25,00 zł
    Hanna Baltyn-Karpińska

    25,00 zł