Tytuł tomu przywołuje jedną z najbardziej wpływowych literaturoznawczych szkół krytycznych i łączy ją z polską recepcją dzieł Szekspira. Precyzyjnie oddaje w ten sposób zawartość książki, w której obok tekstu Stephena Greenblatta – „ojca i matki” nowego historycyzmu zwanego też poetyką kulturową - swoje szekspirologiczne analizy opublikowali polscy badacze.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Precyzyjnie oddaje zatem cel, jaki przeświecał zorganizowanej w Instytucie Teatralnym konferencji z udziałem Stephena Greenblatta – „ojca i matki” nowego historycyzmu zwanego też poetyką kulturową. Ta praktyka lektury, z właściwymi jej procedurami czytania tekstu równocześnie jako estetycznego artefaktu i jako wiązki społecznych dyskursów, które zaświadczają o zachodzących w kulturze procesach, jest niezwykle inspirująca dla refleksji nad teatrem i – jak się zdaje – wciąż nie dość wykorzystywana w polskiej teatrologii.
Zapraszając autora Shakespearean Negotiations i zwracając się do tych spośród polskich badaczy teatru, którym nieobce są nowohistorycystyczne procedury, chcieliśmy wzmocnić ten nurt badań, który poszerzając pole obserwacji, otwiera się na kulturową historię teatru. Szekspir, z właściwą jego tekstom „kulturową mobilnością”, stanowił rozległą przestrzeń spotkania, choć poetyka kulturowa nie ogranicza się – rzecz jasna – ani do tekstów Stratfortczyka, ani do badań nad renesansem, z których się wywodzi.
Agata Adamiecka-Sitek Wstęp
Stephen Greenblatt Shylock i granice nienawiści
Dariusz Kosiński "Nie mogę oprzeć się ZESTAWIENIU". "Hamlet" Stanisława Wyspiańskiego i chwila dziejowa Polaków
Grzegorz Niziołek "Hamlet" Grotowskiego, czyli co jest w Polsce nie do pomyślenia
Małgorzata Sugiera "Hamlet" dwa razy przepisany: "Horsztyński" Słowackiego i "Hamlet wtóry" Romana Jaworskiego
Krystyna Kujawińska-Courtney Obecność Iry Aldridge'a, pierwszego czarnoskórego tragika szekspirowskiego, w XX-wiecznej kulturze polskiej
Roma Sendyka Eseistyka Stephena Greenblatta
Noty o autorach
Indeks
Drugi tom z serii Nowe Historie podejmuje refleksję nad faktami w dyskursie historycznoteatralnym, a także w domenie samego teatru rozumianego jako sztuka i jako praktyka społeczna, bo tu właśnie pojęcie faktu wydaje się wyjątkowo złożone i otoczone dodatkowymi trudnościami.
Nowe biografie to czwarty już tom zbiorowy w serii Nowe Historie, tym razem poświęcony biografistyce – tej pielęgnowanej, ale i zaniedbywanej przez historyków teatru oraz tej uprawianej i wykorzystywanej przez twórców teatralnych.
Zbiór historycznych publikacji Bohdana Korzeniewskiego, ważne przypomnienie politycznych i artystycznych dziejów teatru polskiego, a także samego autora, jednej z najwybitniejszych postaci polskiej kultury XX w.