Ten produkt nie występuje już w magazynie
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Profesor Anna Kuligowska-Korzeniewska od wielu lat z pasją i kompetencją bada zagadnienie odbicia wydarzeń i programu rewolucji 1905 roku w polskim teatrze. Jej wieloletnie działania doprowadziły do obszernego opracowania,
w którym zawarła monograficzny obraz refleksów w teatrze polskim ważnego wydarzenia politycznego i społecznego, jakim niewątpliwie było „czwarte powstanie”. Czwarty akt „Wesela”. Teatr wobec rewolucji 1905 roku uzupełnia lukę w wiedzy o polskich dążeniach niepodległościowych, po raz pierwszy wiążąc je z życiem teatralnym.
Jest efektem wielkiej pracowitości i wiedzy Autorki, a także jej zaangażowania w pamięć o tradycjach patriotycznych w działaniach polskiego środowiska teatralnego.
— prof. dr hab. Lidia Kuchtówna
Anna Kuligowska-Korzeniewska przestudiowała rolę teatru i, szerzej, utworów dramatycznych, w rewolucji 1905–1907 r. w Polsce, także jej echa w późniejszej twórczości oraz na scenach. Ten porewolucyjny „remanent” jest również bardzo ważny. Niekiedy przychodzi znacznie później, jak gdyby przemyślenie zajmowało czas. Rewolucja z lat 1905–1907, będąca zarazem powstaniem narodowym, jest słabo obecna w polskiej tradycji. Ostatnio wzmacnia się zainteresowanie owym konfliktem. Stało się bardzo szczęśliwie, że Anna Kuligowska-Korzeniewska pochyliła się nad nim. Uczyniła to z nadzwyczajną znajomością faktografii i źródeł historycznych – co doceni zwłaszcza historyk, dobrze rozumiejący, ile pracy pociąga takie badanie.
— prof. dr hab. Marcin Kula
Anna Kuligowska-Korzeniewska, historyk teatru i dramatu. Wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Uniwersytetu Łódzkiego. Główne kierunki zainteresowań: teatr łódzki, Teatr Narodowy, sceny żydowskie i wybitni artyści. Inicjatorka wielu rocznicowych obchodów i konferencji naukowych. Członek redakcji„Pamiętnika Teatralnego”, Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, Łódzkiego Towarzystwa Naukowego, Polskiego Towarzystwa Badań Żydowskich, Canadian Association of Slavist, Rady Artystycznej Teatru Żydowskiego im. Kamińskich, Rady Naukowej Fundacji Dziedzictwo. W 2020 roku za publikację Polska „Szulamis”. Studia o teatrze polskim i żydowskim uhonorowana Nagrodą Specjalną miesięcznika „Teatr” „za ogromny wkład w budowanie historii teatru i dramatu polskiego, ze szczególnym uwzględnieniem prac poświęconych żydowskiej kulturze teatralnej w Polsce”. W roku 2023 Honorowa Przewodnicząca Roku Fredrowskiego w 230. rocznicę urodzin komediopisarza.
PUBLIKACJA OTRZYMAŁA WYRÓŻNIENIE JURY 64. KONKURSU POLSKIEGO TOWARZYSTWA WYDAWCÓW KSIĄŻEK „NAJPIĘKNIEJSZE KSIĄŻKI ROKU 2023".
Zagadnienia dramatu awangardowego oraz awangardy teatralnej stanowiły ważny nurt badań zmarłej przedwcześnie Ewy Guderian-Czaplińskiej, związanej przez całe życie naukowe i zawodowe z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W niniejszym tomie zgromadzono najważniejsze jej teksty dotyczące nowatorskich działań artystycznych – polskich i...
Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.