Nowość zdjęcie Czwarty akt Wesela. Teatr polski wobec rewolucji 1905 roku

Czwarty akt Wesela. Teatr polski wobec rewolucji 1905 roku

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-67682-22-0
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2023
Seria wydawnicza: MISTRZOWIE
Liczba stron: 770
Oprawa: twarda
Dostępność: dostępna (wysyłka do 3 dni)

89,00 zł

Profesor Anna Kuligowska-Korzeniewska od wielu lat z pasją i kompetencją bada zagadnienie odbicia wydarzeń i programu rewolucji 1905 roku w polskim teatrze. Jej wieloletnie działania doprowadziły do obszernego opracowania,

w którym zawarła monograficzny obraz refleksów w teatrze polskim ważnego wydarzenia politycznego i społecznego, jakim niewątpliwie było „czwarte powstanie”. Czwarty akt Wesela”. Teatr wobec rewolucji 1905 roku uzupełnia lukę w wiedzy o polskich dążeniach niepodległościowych, po raz pierwszy wiążąc je z życiem teatralnym.

Jest efektem wielkiej pracowitości i wiedzy Autorki, a także jej zaangażowania w pamięć o tradycjach patriotycznych w działaniach polskiego środowiska teatralnego.

— prof. dr hab. Lidia Kuchtówna

 

Anna Kuligowska-Korzeniewska przestudiowała rolę teatru i, szerzej, utworów dramatycznych, w rewolucji 1905–1907 r. w Polsce, także jej echa w późniejszej twórczości oraz na scenach. Ten porewolucyjny „remanent” jest również bardzo ważny. Niekiedy przychodzi znacznie później, jak gdyby przemyślenie zajmowało czas. Rewolucja z lat 1905–1907, będąca zarazem powstaniem narodowym, jest słabo obecna w polskiej tradycji. Ostatnio wzmacnia się zainteresowanie owym konfliktem. Stało się bardzo szczęśliwie, że Anna Kuligowska-Korzeniewska pochyliła się nad nim. Uczyniła to z nadzwyczajną znajomością faktografii i źródeł historycznych – co doceni zwłaszcza historyk, dobrze rozumiejący, ile pracy pociąga takie badanie.

— prof. dr hab. Marcin Kula

Anna Kuligowska-Korzeniewska, historyk teatru i dramatu. Wykładowca Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i Uniwersytetu Łódzkiego. Główne kierunki zainteresowań: teatr łódzki, Teatr Narodowy, sceny żydowskie i wybitni artyści. Inicjatorka wielu rocznicowych obchodów i konferencji naukowych. Członek redakcji„Pamiętnika Teatralnego”, Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, Łódzkiego Towarzystwa Naukowego, Polskiego Towarzystwa Badań Żydowskich, Canadian Association of Slavist, Rady Artystycznej Teatru Żydowskiego im. Kamińskich, Rady Naukowej Fundacji Dziedzictwo. W 2020 roku za publikację Polska „Szulamis”. Studia o teatrze polskim i żydowskim uhonorowana Nagrodą Specjalną miesięcznika „Teatr” „za ogromny wkład w budowanie historii teatru i dramatu polskiego, ze szczególnym uwzględnieniem prac poświęconych żydowskiej kulturze teatralnej w Polsce”. W roku 2023 Honorowa Przewodnicząca Roku Fredrowskiego w 230. rocznicę urodzin komediopisarza.

Klienci kupili również

  • 35,00 zł
    Ewa Guderian-Czaplińska

    Zagadnienia dramatu awangardowego oraz awangardy teatralnej stanowiły ważny nurt badań zmarłej przedwcześnie Ewy Guderian-Czaplińskiej, związanej przez całe życie naukowe i zawodowe z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W niniejszym tomie zgromadzono najważniejsze jej teksty dotyczące nowatorskich działań artystycznych – polskich i...

    35,00 zł
  • 40,00 zł
    New
    Emil František Burian

    PUBLIKACJA OTRZYMAŁA WYRÓŻNIENIE JURY 64. KONKURSU POLSKIEGO TOWARZYSTWA WYDAWCÓW KSIĄŻEK „NAJPIĘKNIEJSZE KSIĄŻKI ROKU 2023".

    40,00 zł
  • 45,00 zł

    Polska awangarda teatralna 1919–1939. Antologia otrzymała wyróżnienie w Konkursie ACADEMIA 2022 dla najlepszej publikacji akademickiej i naukowej. Pierwsza całościowa propozycja ujęcia dorobku polskiej awangardy teatralnej od czasu opublikowanej w roku 1973 książki Myśl teatralna polskiej awangardy 1919–1939 opracowanej przez Stanisława Marczaka-Oborskiego.

    45,00 zł