Poza kanonem. Wyspiański

Agata Adamiecka-Sitek, Dariusz Kosiński

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-63276-98-0
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 436
Oprawa: Broszura ze skrzydełkami

Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego. Jego celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów interpretacji twórczości Wyspiańskiego.

Czytaj więcej

25,00 zł

więcej mniej

Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego „Poza kanonem, pomiędzy akademią a praktyką. Dramaty Stanisława Wyspiańskiego”. Jego zasadniczym celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach swobodnego eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów interpretacji twórczości teatralnej autora Wyzwolenia. Laboratoryjnej pracy poddano sześć utworów Wyspiańskiego, sytuujących się na obrzeżach kanonu: Requiem, Bolesław Śmiały, Legion, Klątwa, Śmierć Ofelii, Legenda.

Inicjując projekt, szliśmy za wskazaniem Wyspiańskiego: „przewalczyć myślą”. Powrót do jego tekstów wydała nam się dziś – w kontekście polskiego życia zbiorowego szczególnie ważny. Zmęczenie niedoformiem i nagromadzeniem konkurencyjnych wzorców i scenariuszy zaowocowało po dwudziestu latach od odzyskania suwerenności, agresywną rekonstrukcją przeszłości, obwarowywanej sakralnymi nakazami. Naród kulturowy jako twarda oczywistość zamienia się w broń przeciwko wszelkim odmiennościom i próbom twórczego przewalczenia jego przeszłości, której – chcąc nie chcąc – jesteśmy wytworem. Takiego kultu Wyspiański nigdy nie aprobował, równie mocno protestując jednak przeciwko wymazywaniu tego kształtującego nas i wciąż aktywnego dziedzictwa.

Praca podjęta przez autorów interpretacji jego tekstów pokazanych na scenie Instytutu Teatralnego i zapisanych w niniejszym tomie jest świadectwem przyjęcia takiej właśnie postawy. Nie musimy, a nawet nie powinniśmy próbować iść wprost za słowami Wyspiańskiego, traktować cytaty z niego jak maksymy i motta, ale postawa, którą żył, wydaje się dziś polityczną i kulturową koniecznością.

SPIS TREŚCI

Agata Adamiecka-Sitek, Dariusz Kosiński Wstęp

REQUIEM opracowanie Dariusz Kosiński

Stanisław Wyspiański Requiem

Dariusz Kosiński Reqiuem. Komentarz edytorski

Włodzimierz Szturc Myśli o brzmieniach Requiem Wyspiańskiego

Dokumentacja z czytania Requiem w reż. Pawła Passiniego

Katarzyna Fazan Wyspiański/Kantor: asocjacyjny dyptyk w kręgu Requiem

 

BOLESŁAW ŚMIAŁY opracowanie Dorota Semenowicz

Dorota Semenowicz Święta trumna

Dokumentacja z czytania Bolesława Śmiałego w reż. Macieja Podstawnego

Politycy w zakrystii. Dyskusja z udziałem Ludwika Dorna, księdza Andrzeja Draguły, Andrzeja Ledera i Doroty Semenowicz

LEGION opracowanie Dorota Sajewska

Dorota Sajewska Legion, czyli skład zasad

Legion. Monolog na podstawie Legionu Stanisława Wyspiańskiego i Ruin Róży Luksemburg

Legion. Rytuał i destrukcja Rozmowa Tadeusza Koczanowicza i Andrzeja Pakuły

Dokumentacja z instalacji filmowej Legion w reż. Andrzeja Pakuły

 

KLĄTWA opracowanie Agata Adamiecka-Sitek

Katarzyna Czeczot Chłop i czarownica

Agata Adamiecka-Sitek Klątwa po Klątwie, czyli Praca kobiet

Agnieszka Jakimiak Klątwa o Klątwie po Klątwie

Dokumentacja z czytania Klątwy w reż. Agnieszki Jakimiak

ŚMIERĆ OFELII opracowanie Anna R. Burzyńska

Anna R. Burzyńska Pozwól mi powiedzieć

Anna Kapusta Gestalt Ofelii. Figura kołysanki w Śmierci Ofelii

Anna Kowalcze-Pawlik Ofelia Reducta/Ofelia Furiosa: przepisywanie żałoby

Olga Katafiasz Wyzwalanie Ofelii

Dokumentacja z czytania Śmierci Ofelii w reż. Barbary Wysockiej

LEGENDA opracowanie Maria Prussak

Maria Prussak Legenda i żywioł tańca

Maria Prussak Pamięć zapisana w melodii

Włodzimierz Szturc Fonosferta Legendy II

Małgorzata Dziewulska Po stronie muzyki

Dokumentacja z czytania Legendy w reż. Włodzimierza Szturca

Klienci kupili również

  • 25,00 zł

    Ich droga do teatru nie była prosta, niemal nikt z nich nie ukończył studiów reżyserskich, pierwsze kroki w zawodzie stawiali z dala od instytucjonalnego mainstreamu, a często – z dala od Polski. Kontekstów dla ich działań trzeba szukać z dala od lokalnego układu, bliżej dokonań najważniejszych twórców europejskiego teatru eksperymentalnego i tańca.

    25,00 zł
  • 30,00 zł
    Krystyna Duniec

    Wersja cyfrowa kolejnego tomu z serii Teatr Publiczny. Przedstawienia. „Dwudziestolecie nie jest prezentacją wybranych aspektów międzywojennego teatru, lecz próbą zobaczenia tej epoki poprzez teatr...” KUP WERSJĘ DRUKOWANĄ

    30,00 zł
  • 20,00 zł

    Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Książka ta jest głównie wstępem do refleksji, która – jak nam się wydaje – będzie w najbliższych latach szczególnie ważna.

    20,00 zł
  • Zbigniew Majchrowski

    Druga część monografii o scenicznym „przepisywaniu” Dziadów skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna Cela Konrada ukazała się w 1998 roku.

    45,00 zł