Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego. Jego celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów interpretacji twórczości Wyspiańskiego.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego „Poza kanonem, pomiędzy akademią a praktyką. Dramaty Stanisława Wyspiańskiego”. Jego zasadniczym celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach swobodnego eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów interpretacji twórczości teatralnej autora Wyzwolenia. Laboratoryjnej pracy poddano sześć utworów Wyspiańskiego, sytuujących się na obrzeżach kanonu: Requiem, Bolesław Śmiały, Legion, Klątwa, Śmierć Ofelii, Legenda.
Inicjując projekt, szliśmy za wskazaniem Wyspiańskiego: „przewalczyć myślą”. Powrót do jego tekstów wydała nam się dziś – w kontekście polskiego życia zbiorowego szczególnie ważny. Zmęczenie niedoformiem i nagromadzeniem konkurencyjnych wzorców i scenariuszy zaowocowało po dwudziestu latach od odzyskania suwerenności, agresywną rekonstrukcją przeszłości, obwarowywanej sakralnymi nakazami. Naród kulturowy jako twarda oczywistość zamienia się w broń przeciwko wszelkim odmiennościom i próbom twórczego przewalczenia jego przeszłości, której – chcąc nie chcąc – jesteśmy wytworem. Takiego kultu Wyspiański nigdy nie aprobował, równie mocno protestując jednak przeciwko wymazywaniu tego kształtującego nas i wciąż aktywnego dziedzictwa.
Praca podjęta przez autorów interpretacji jego tekstów pokazanych na scenie Instytutu Teatralnego i zapisanych w niniejszym tomie jest świadectwem przyjęcia takiej właśnie postawy. Nie musimy, a nawet nie powinniśmy próbować iść wprost za słowami Wyspiańskiego, traktować cytaty z niego jak maksymy i motta, ale postawa, którą żył, wydaje się dziś polityczną i kulturową koniecznością.
SPIS TREŚCI
Agata Adamiecka-Sitek, Dariusz Kosiński Wstęp
REQUIEM opracowanie Dariusz Kosiński
Stanisław Wyspiański Requiem
Dariusz Kosiński Reqiuem. Komentarz edytorski
Włodzimierz Szturc Myśli o brzmieniach Requiem Wyspiańskiego
Dokumentacja z czytania Requiem w reż. Pawła Passiniego
Katarzyna Fazan Wyspiański/Kantor: asocjacyjny dyptyk w kręgu Requiem
BOLESŁAW ŚMIAŁY opracowanie Dorota Semenowicz
Dorota Semenowicz Święta trumna
Dokumentacja z czytania Bolesława Śmiałego w reż. Macieja Podstawnego
Politycy w zakrystii. Dyskusja z udziałem Ludwika Dorna, księdza Andrzeja Draguły, Andrzeja Ledera i Doroty Semenowicz
LEGION opracowanie Dorota Sajewska
Dorota Sajewska Legion, czyli skład zasad
Legion. Monolog na podstawie Legionu Stanisława Wyspiańskiego i Ruin Róży Luksemburg
Legion. Rytuał i destrukcja Rozmowa Tadeusza Koczanowicza i Andrzeja Pakuły
Dokumentacja z instalacji filmowej Legion w reż. Andrzeja Pakuły
KLĄTWA opracowanie Agata Adamiecka-Sitek
Katarzyna Czeczot Chłop i czarownica
Agata Adamiecka-Sitek Klątwa po Klątwie, czyli Praca kobiet
Agnieszka Jakimiak Klątwa o Klątwie po Klątwie
Dokumentacja z czytania Klątwy w reż. Agnieszki Jakimiak
ŚMIERĆ OFELII opracowanie Anna R. Burzyńska
Anna R. Burzyńska Pozwól mi powiedzieć
Anna Kapusta Gestalt Ofelii. Figura kołysanki w Śmierci Ofelii
Anna Kowalcze-Pawlik Ofelia Reducta/Ofelia Furiosa: przepisywanie żałoby
Olga Katafiasz Wyzwalanie Ofelii
Dokumentacja z czytania Śmierci Ofelii w reż. Barbary Wysockiej
LEGENDA opracowanie Maria Prussak
Maria Prussak Legenda i żywioł tańca
Maria Prussak Pamięć zapisana w melodii
Włodzimierz Szturc Fonosferta Legendy II
Małgorzata Dziewulska Po stronie muzyki
Dokumentacja z czytania Legendy w reż. Włodzimierza Szturca
Ich droga do teatru nie była prosta, niemal nikt z nich nie ukończył studiów reżyserskich, pierwsze kroki w zawodzie stawiali z dala od instytucjonalnego mainstreamu, a często – z dala od Polski. Kontekstów dla ich działań trzeba szukać z dala od lokalnego układu, bliżej dokonań najważniejszych twórców europejskiego teatru eksperymentalnego i tańca.
Wersja cyfrowa kolejnego tomu z serii Teatr Publiczny. Przedstawienia. „Dwudziestolecie nie jest prezentacją wybranych aspektów międzywojennego teatru, lecz próbą zobaczenia tej epoki poprzez teatr...” KUP WERSJĘ DRUKOWANĄ
Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Książka ta jest głównie wstępem do refleksji, która – jak nam się wydaje – będzie w najbliższych latach szczególnie ważna.
Druga część monografii o scenicznym „przepisywaniu” Dziadów skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna Cela Konrada ukazała się w 1998 roku.