Nowe biografie to czwarty już tom zbiorowy w serii Nowe Historie, tym razem poświęcony biografistyce – tej pielęgnowanej, ale i zaniedbywanej przez historyków teatru oraz tej uprawianej i wykorzystywanej przez twórców teatralnych.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Biografia jest dzisiaj nie tyle domeną nauki, jedną z dziedzin akademickiej historiografii, i nie tylko gatunkiem literackim posługującym się rozmaitymi strategiami narracyjnymi – od faktograficznej precyzji po beletrystyczną swobodę – lecz także źródłem inspiracji, przedmiotem zainteresowania i tematem tekstów dramatycznych, przedstawień teatralnych, performansów. Biogramat jako tekst biograficzny pisany na scenę i bioteatr jako sposób performowania własnego lub cudzego życia to zatem także odmiany biografii teatralnej. Wszystkie one znalazły się w polu zainteresowań autorów, których teksty złożyły się na niniejszy tom.
Książka, będący w istocie zbiorem różnorodnych „studiów przypadku”, w dużej mierze opartych na osobistych doświadczeniach autorów powstałych już bądź powstających książek biograficznych czy też monografii twórców związanych z teatrem, stawia pożyteczne pytania, a czasem też udziela konkretnych odpowiedzi. Dotyczą ona zarówno kwestii podstawowego warsztatu biografia, eksplorowania źródeł, gromadzenia materiałów, kryteriów ich selekcji, jak i problemów metodologicznych, filozoficznych czy etycznych. To istotna lektura, zwłaszcza, jeśli zależy nam, by biografie teatralne, które dopiero powstaną, aspirowały zarówno do całościowych wizji ustanawiających historię, jak i do nowatorskich rozwiązań narracyjnych zapośredniczonych przez sztukę i współczesną refleksję humanistyczną.
Spis treści
Wstęp
Małgorzata Sugiera Biografia Innego. Rekonesans
Mateusz Borowski Wszystkie imiona Czarnej Wenus
Marcin Boguski Szymanowski – Treliński – Warlikowski. Biografia kompozytora a sceniczne interpretacje jego dzieł
Ewa Partyga O wyższości troski nad prawdą. Dramat w świetle filozofii biografii Adriany Cavarero
Paweł Mościcki Karski – paradoks o świadku
Krzysztof Cicheński Doświadcze(/a)nie zamiast faktów – w stronę dramatycznej autobiografii Tadeusza Kantora
Waldemar Wasztyl Persona. Simone Weil, czyli Krystan Lupa
Dorota Jarząbek-Wasyl Ogień i lustro. Formy i strategie autobiograficzne w memuarystyce teatralnej XIX/XX wieku (na trzech przykładach)
Anna Korzeniewska-Bihun Genderowy i narodowy dyskurs w biografii Salomei Kruszelnickiej
Wanda Świątkowska „Powieść o Witusiu” – niedokończona autobiografia Juliusza Osterwy
Anna Kuligowska-Korzeniewska Autobiografia ≠ biografia. Przypadek Leona Schillera
Mirosława M. Bułat „Żywotność hybrydy”. O nowej biografii dramaturga żydowskiego Jakuba Gordina
Halina Waszkiel Biograf jako Oko Opatrzności
Magdalena Raszewski Biografie: czy zawsze należy pisać?
Krystyna Duniec i Joanna Krakowska Pokolenie – biografia zbiorowa
Indeks osób
Noty o autorach
Pomysł, żeby na nowo przeczytać dziś Raszewskiego – i do tej lektury zaprosić badaczy teatru, dramatu, performansów i przedstawień kulturowych różnych generacji i szkół wziął się też z przekonania, że taka lektura może być dziś szczególnie pouczająca, ponieważ dyscyplina, która swoje powstanie i autonomię w tak wielkim stopniu zawdzięcza bohaterowi tej...
Pierwszy tom z serii wydawniczej Nowe Historie. Jej celem jest wzbogacenie polskiej historii teatru w jej aspekcie metakrytycznym i metodologicznym.
Fascynująca historia cyrku na ziemiach polskich i dzieje tworzących go pokoleń artystów to wciąż historia nienapisana, wyparta część dziedzictwa kulturowego. Luki tej nie sposób wypełnić jedną publikacją. Inicjując serię „Circusiana”, chcemy przyczynić się do powstania systemowych badań nad kulturową historią cyrku i jego współczesnymi formami.
Rocznik poświęcony polskiemu życiu teatralnemu, gromadzący kompletne informacje dotyczące wszystkich działających w Polsce teatrów – zarówno instytucjonalnych wszystkich szczebli, jak i działających jako stowarzyszenia, fundacje, jednostki prywatne czy inicjatywy społeczne – a także szkół artystycznych, festiwali, instytucji, agencji itd.