Trzeci tom z serii Inna Scena, poświęconej kwestiom tożsamości płci, seksualności i cielesności w polskim teatrze. W centrum zainteresowania staje tu rodzina jako instytucja służąca wcielaniu norm płci i seksualności, wzmacniająca hierarchie właściwe tradycyjnej formacji kulturowej, ale będąca także przestrzenią naruszenia fundamentalnych tabu czy przekroczenia genderowych limitów.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności: 2017-04-01
Tom Konstelacje rodzinne. Obraz rodziny w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer przynosi wybór tekstów wygłoszonych na trzeciej konferencji z cyklu Inna Scena, która miała miejsce w Warszawie w dniach 27-28 marca 2008. Podjęte przez autorów zamieszczonych w tomie szkiców pytanie o rodzinę w polskim teatrze nie ogranicza się do współczesnego kryzysu jej tradycyjnej koncepcji, który z wielką siłą manifestuje się zarówno w pisanych dziś dla sceny tekstach, jak i scenicznych interpretacjach klasyki. Zwraca się także ku przeszłości teatru, w którym relacja rodzinna od początku zajmowała ważne miejsce, stanowiąc centrum dramatycznego konfliktu.
Przeprowadzone w ramach trzeciej edycji Innej Sceny rekonstrukcje zapisanych w tekstach teatralnych konstelacji rodzinnych podważają powszechne, często bezrefleksyjnie przyjmowane przekonanie, iż rodzina jest stałą, naturalną formą organizacji ludzkiego życia, ujawniając jej historyczne i kulturowe determinanty. Strategia lektury, jaką uruchamia genderowa perspektywa umożliwia dotarcie poprzez teatr do znaczeń, jakie określony społeczno-kulturowy kontekst nadaje egzystencjalnemu doświadczeniu bycia ojcem, matką, żoną, siostrą etc. Ujawnia także rolę, jaką w tym procesie kulturowego naznaczania odgrywa sam teatr, wskazując zarówno na konserwatywne funkcje sceny, jak i jej subwersywny potencjał.
Agata Adamiecka-Sitek Inna Scena. Konstelacje rodzinne
Joanna Mizielińska Pokrewieństwo, rodzina i związki intymne. Spojrzenie na przekór
Katarzyna Czeczot Nie-boska rodzina. Komedia małżeńska
Michał Krawczak Faceci w spódnicach i dominy,czyli małżeństwo po Fredrowsku. „Piczomira królowa Branlomanii. Tragedya w trzech aktach”
Dariusz Kosiński Teatralna rodzina dobrze skrojona
Arleta Galant Konstrukcje, fetysze, tajemnice. Wokół dwóch dramatów międzywojennych
Łucja Iwanczewska Zabić Matkę: odłączenie jako sprawa życia i śmierci. „Matka” Stanisława Ignacego Witkiewicza i „Matka cierpiąca” Tomasza Kaczmarka
Ewelina Godlewska Melancholijna rodzina Kantora
Zbigniew Władysław Solski W laboratorium form rodzinnych. Szkic do interpretacji „Białego małżeństwa” Tadeusza Różewicza
Krystyna Duniec, Joanna Krakowska Performans rodzinny
Monika Kwaśniewska Rodzina w przebudowie. „Anioły w Ameryce” Tony’ego Kushnera w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego w świetle teorii Julii Kristevej
Anna Mach Strefa seksualnej katastrofy. O „Fedrze” Mai Kleczewskiej
Monika Żółkoś Moje ciało, moja krew. Obraz ojcowskiej władzy w „Festen” Grzegorza Jarzyny
Dorota Reksnis Ciało w ciało z siostrą. „Rodzeństwo” według Krystiana Lupy
Halina Waszkiel Tygrys i Świnka.Genderowe i queerowe tropy w konstruowaniu obrazu rodziny we współczesnym teatrze lalek
Hanna Baltyn Ja kontra reszta świata. Obraz rodziny w filmach Marka Koterskiego
Agnieszka Skolasińska Zupa po polsku. Zależności pokoleniowe w polskiej rodzinie na przykładzie „Dnia świra” Marka Koterskiego
Indeks osób
Nota bibliograficzna