Pierwsza z serii książek w jęz. angielskim, wydawanej przez Instytut Teatralny na potrzeby promocji polskiego teatru za granicą. Przystępne informacje, syntetyczne ujęcie tematu, nowoczesny design czynią z nich podstawowy materiał informacyjny dla zagranicznych czytelników zainteresowanych polskim teatrem.
Tadeusz Kornaś (red. nacz. miesięcznika „Didaskalia”) podzielił polski teatr alternatywny na dwa nurty: Grotowski i Gardzienice oraz Teatr Studencki. Opisuje zarówno zespoły z wieloletnią tradycją (Teatr Ósmego Dnia, Gardzienice), jak i bardzo młode (Teatr Usta Usta, Suka Off), a także ośrodki twórcze i badawcze (Instytut Grotowskiego, Fundacja Muzyka Kresów, Ośrodek „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”)
Chapter I: GROTOWSKI AND GARDZIENICE
- Jerzy Grotowski
- Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”/ Centre for Theatre Practices “Gardzienice”
- Studium Teatralne/ Studio Theatre
- Pieśń Kozła/ Song of the Goat
- Chorea
- Teatr Wiejski „Węgajty”/ Village Theatre “Węgajty”
- Schola Teatru Wiejskiego „Węgajty”/ The Schola of the Village Theatre “Węgajty”
- Fundacja Muzyka Kresów/ The Music of the Borderlands Foundation
- Ośrodek „Pogranicze – sztuk, kultur, narodów”/ The “Borderland of Arts, Cultures and Nations” Centre
- The Grotowski Institute
- Teatr ZAR/ ZAR Theatre
- The Grotowski and Gardzienice Strand
Chapter II: THE UNIVERSITY THEATRE STRAND
- Teatr Ósmego Dnia/ Theatre of the Eighth Day
- Akademia Ruchu
- Scena Plastyczna KUL/ The KUL Visual Stage
- Teatr Provisorium/ Provisorium Theatre
- Teatr Kana/ Theatre Kana
- Teatr Biuro Podróży/ Biuro Podrozy Theatre
- Teatr Strefa Ciszy/ Zone of Silence Theatre
- Porywacze Ciał/ Body Snatchers
- Teatr Usta Usta Republika/ Mouth to Mouth Theatre
- Komuna Otwock/ Otwock Commune
- Suka Off
- Teatr „Wierszalin”/ “Wierszalin” Theatre
- Teatr „Cinema” Michałowice/ Cinema Theatre