Monografia naukowa, która jest zbiorem artykułów przygotowanych na podstawie badań polskiego teatru i życia teatralnego w czasie pandemii prowadzonych w 2020 r. przez interdyscyplinarne grona badaczy i badaczek. Jak piszą redaktorki publikacji, jej głównym celem i ambicją jest zajrzenie w każdy zakamarek świata teatru i udokumentowanie jego kondycji w bezprecedensowym czasie pandemii.
Ten produkt nie występuje już w magazynie
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Książka składa się z dwóch części, bibliografii i aneksu, w którym znajdują się szczegółowe opisy założeń metodologicznych siedmiu projektów badawczych, które zostały zrealizowane w 2020 roku. Pierwsza część książki przedstawia perspektywę teatrów, składającą się z różnorodnych perspektyw: od głosów osób zarządzających instytucjami kultury, przez pracowników i pracownice różnych działów i zespołów w teatrach, twórców i twórczynie, do osób prowadzących amatorskie grupy teatralne. Druga część dotyczy publiczności, wśród której znajdują się zarówno stali odbiorcy i odbiorczynie oferty teatralnej, jak i nowa, zrodzona w pandemii widownia, a także profesjonalni widzowie i widzki, czyli krytycy i krytyczki.
Fragmenty recenzji
Mimo obaw o brak dystansu czasowego do przedmiotu badań i niepokoju o możliwą mozaikowość wynikającą z założonej a priori polifonii badawczej, udało się stworzyć panoramiczny, holistyczny, pogłębiony, wieloaspektowy wizerunek społecznego świata teatru, niezwykle aktualny, kreślony in statu nascendi, w trakcie trwania covidowej rzeczywistości.
dr hab. Emilii Zimnicy-Kuzioły, prof. UŁ
Głównym celem przeprowadzonych i przedstawionych w tej książce badań empirycznych było jak najbardziej wszechstronne i wieloaspektowe zdiagnozowanie i udokumentowanie sytuacji teatrów w Polsce w czasach pandemii. Przeprowadzone badania tę funkcję diagnostyczną z całą pewnością wypełniły. Co więcej, choć większość uzyskanych wyników odnosi się do czasu pandemii, część zebranych danych uzupełnia naszą wiedzę o sytuacji teatru w Polsce niekoniecznie w powiązaniu z pandemią (...). Choć więc autorzy diagnozują sytuację teatru w Polsce w czasie pandemii, zarazem niejako w tle diagnozują ich sytuację przed wybuchem pandemii i – można założyć – w pewnym stopniu również po jej wygaśnięciu.
dr hab. Wojciech Pawlik, prof. UW
Spis treści
Pandemia koronawirusa a sektor teatralny. Konteksty globalne i lokalne
Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, Tomasz Kukołowicz
Od redaktorek
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska
I. TEATR
Instytucje teatralne w pandemii – perspektywa kierujących teatrami
Marek Krajewski, Maciej Frąckowiak
„Patrzyliśmy, co działa”. Praktyki online’owe teatrów
Anna Buchner, Katarzyna Fereniec-Błońska, Maria Wierzbicka
Ludzie teatru w pandemii. Zapis pandemicznych doświadczeń
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Michał Bargielski, Anna Buchner, Maria Wierzbicka
Siła rażenia pandemii. Artyści i artystki teatru w świetle wyników badań ilościowych
Dorota Ilczuk, Anna Karpińska, Ziemowit Socha
Współpraca w dystansie. O teatrze amatorskim w pandemii z perspektywy
osób prowadzących zespoły
Maria Babicka, Marek Dudkiewicz
II. WIDOWNIA
Zwrot ku widzom. Doświadczenia publiczności teatralnej w czasie pandemii jako zapowiedź nowego paradygmatu recepcji
Bogna Kietlińska
Nowa widownia? Wierna publiczność? Typologia odbiorców teatru online
Katarzyna Kalinowska, Anna Buchner, Katarzyna Fereniec-Błońska
Stare problemy w nowym świetle. Krytyczki i krytycy teatralni w pandemii
Małgorzata Ćwikła, Marcin Laberschek, Waldemar Rapior, Zofia Smolarska
„Zmiana – teraz!”? Zakończenie
Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska
Noty metodologiczne
Noty o autorkach i autorach
Bibliografia