Teksty z konferencji Wojtyła–Grotowski &. Religijny horyzont nowoczesnego teatru i dramatu w Polsce i na świecie, która odbyła się w 2021 roku w Instytucie Teatralnym. Uczestniczyło w niej ponad czterdziestu badaczy z dziesięciu krajów.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
W roku 2020 przypadała setna rocznica urodzin Karola Wojtyły, papieża Jana Pawła II, teologa i filozofa, polityka i patrioty, a wreszcie, u zarania swojego duchowego rozwoju – artysty. Pośród wielu wydarzeń związanych z setnymi urodzinami tego wyjątkowego Polaka, warto znaleźć osobne miejsce na przypomnienie jego poezji, dramatu oraz idei teatralnych. Celem było przemyśleć je na nowo i wykorzystać ten moment, aby w osobie artysty-kapłana dostrzec symptom i symbol ważnego dla polskiej kultury zjawiska: szeroko pojętych związków nowoczesnego teatru polskiego z religią, chrześcijaństwem, katolicyzmem, z innymi religiami, ale też z postsekularyzmem i postreligijnością oraz różnorodnymi praktykami duchowymi. W tym kontekście nie sposób było pominąć inną postać, równie symboliczną i symptomatyczną, stojącą obok, a zarazem naprzeciw Wojtyły – dramaturga, performera i teoretyka Jerzego Grotowskiego. Twórcza wyobraźnia tego wybitnego reformatora teatru światowego wywodzi się wszak w przeważającej mierze z tych samych, esencjalnie lokalnych, romantycznych i chrześcijańskich inspiracji. Jednak przestrzeń duchowa, rozciągająca się pomiędzy Wojtyłą a Grotowskim, nie zamyka się w granicach wyznaczonych przez te dwa nazwiska, ani historycznie, ani ideowo, ani osobowo – lecz otwiera się na dziedzictwo, kontynuacje i konfrontacje. A zatem: Wojtyła–Grotowski & to punkt wyjścia i miejsce na drodze niekończącej się w obu kierunkach.
Spis treści:
Wstęp
Artur Grabowski
Człowiek na scenie, osoba w teatrze. O sztuce aktorskiej i jej związkach z religią Jerzego Grotowskiego i Karola Wojtyły
Wojtyła/Grotowski – filozofia i polityka
Anna Kawalec
Wojtyła i Grotowski na szachownicy kultury współczesnej
Anna Karoń-Ostrowska
Teologia teatru K. Wojtyły i filozofia dramatu J. Tischnera
Daniel Roland Sobota
Performer jako osoba i jej akt. Filozofia działania Jerzego Grotowskiego w świetle Osoby i czynu Karola Wojtyły
Yanna Popova
Ciało i Słowo: o źródłach samowiedzy w praktyce teatralnej Grotowskiego i Wojtyły
Dariusz Piotr Klimczak
„Święte universum”. Alegoria i alegoreza w interpretacji dramatów Karola Wojtyły i teatru Jerzego Grotowskiego
Ewa Hoffmann-Piotrowska
Pan Chrystus Jerzego Grotowskiego
Rafał Węgrzyniak
Książę Wyklęty. Manipulacje wokół inscenizacji Jerzego Grotowskiego Księcia Niezłomnego Calderona/Słowackiego w Teatrze Laboratorium
Józefa Zając-Jamróz
Teatr słowa, teatr ciała. Techniki pracy aktora według M. Kotlarczyka i Z. Molika.
Grotowski – religia, religie, duchowość
Anna Caixach
Jerzego Grotowskiego niezbędne poszukiwania pełni pierwotnej: ścieżka pierwotnej prawdy niedualnej w oparciu o naukę Ramany Maharshiego
Călin Ciobotari
Grotowski i tekst dramatyczny. Interpretacja, profanacja i sakralizacja
Dominika Laster
Drzewo życia i drabina przemiany: krótki dyskurs o Grotowskim i kabale
Marco de Marinis
Grotowski. Teatr jako gnoza
Tamara Trojanowska
Grotowski i demonizm (demoniczny Grotowski?)
Ilaria Salonna
Modlitwa zmysłów Grotowskiego (oraz modlitwa jako dyscyplina „Bożego atlety”)
Inspiracje religijne w teatrze współczesnym
Tadeusz Kornaś
Msze w teatrze i w Kościele. Między Osterwą, Janem Pawłem II a Grotowskim
Paweł Stangret
Rozbijanie poprzez powtarzanie – religia jako cytat
Trausti Ólafsson
Motyw świąt u Ibsena: połączenie filozofii, poezji i religii
Avra Sidiropoulou
Niepokorna duchowość Romea Castellucciego
Alina Epingeac
Eksperyment, intymność, emocje – religia dla teatru artystycznego
George Shalutashvili
Neurony lustrzane i gra aktorska (Szkolenia metafizyczne)
Tyrone Grima
Performans zapośredniczony przez nicość
Witold Wołowski
Jean-François-Farid Boukraba: schizofrenia, przemoc, przebaczenie
Magdalena Hasiuk
Praktykowanie „re-ligare” w pracy Teatru Węgajty
Katarzyna Biela
Wojtyła–Grotowski & Fajfer. Sacrum, tożsamość i pętla feedbacku
Jacek Kopciński
Psy, ludzie i Bóg. Ekoteologia w dramatach Mariusza Bielińskiego i Jarosława Jakubowskiego
Tomasz Man
Była zima
Teatr, literatura – religia
Iwona Rusek
Tworzenie roli w świadomości aktora. Berent–Grotowski
Kazimierz Kowalewicz
Grotowski i Miłosz. Uwagi najmniejsze z religią w tle
Zbigniew Władysław Solski
Trynitarna medytacja św. Jana Pawła II
Hubert Okonowicz
Teatr Baczyńskiego
Anna Opolska
Merton. Korespondencja, której nie było
Wersja PDF dostępna w Encyklopedii Teatru Polskiego (tam również plik do pobrania)