Czwarty tom z serii Inna Scena, poświęconej kwestiom tożsamości płci, seksualności i cielesności w polskim teatrze. Nie proklamuje on „końca męskości”, ale stawia pytania o to, czy destabilizacja jej tradycyjnej koncepcji, z jaką mamy współcześnie do czynienia, może doprowadzić do zmiany patriarchalnego paradygmatu.
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Tom Koniec męskości? przynosi wybór tekstów wygłoszonych na czwartej konferencji z cyklu „Inna Scena”, która miała miejsce w Warszawie w dniach 2–3 kwietnia 2009.
Nie proklamuje on „końca męskości”, ale stawia pytania o to, czy destabilizacja jej tradycyjnej koncepcji, z jaką mamy współcześnie do czynienia, może doprowadzić do zmiany patriarchalnego paradygmatu. Czy zachodnia kultura, zbudowana wokół wartości uznanych za męskie i przyznająca białym, heteroseksualnym mężczyzną uprzywilejowaną pozycję, ulega dziś zasadniczej transformacji, czy jedynie powierzchownej korekcie?
Zamieszczone w tomie teksty pokazują, jak proces owej rozbiórki społeczno-kulturowego porządku manifestuje się na scenie. Ujawniają teatralne oblicza kryzysu męskości. Wskazują paradoksalność systemu męskiej dominacji, który okazuje się opresyjny zarówno wobec podmiotów oznaczonych jako męskie, jak i kobiece czy inne. Nie rozstrzygają jednak ostatecznie, czy teatralny barometr wskazuje na rzeczywiste przesilenie, czy ujawnia jedynie jałowy bieg kultury, zakleszczonej w trybach patriarchalnego perpetuum mobile.
Agata Adamiecka-Sitek Koniec męskości?
Jacek Kochanowski Okaleczeni.Męskość w perspektywie queer
Katarzyna Czeczot Grać Konrada. Inscenizacje płciw „Aktorach prowincjonalnych” Agnieszki Holland
Jędrzej Wijas Upadek w imię honoru.O „Horsztyńskim” Juliusza Słowackiego
Dariusz Kosiński Józef Dulski, czyli jak znikają mężczyźni
Paweł Dybel „Mogę być nawet twoim tatusiem, chociaż nie cierpię dzieci.” Degradacja figur ojcowskich w dramatach i powieściach Witkacego
Łucja Iwanczewska „Mydło po tobie”.Mężczyźni w dramatach Stanisława Grochowiaka
Monika Żółkoś Polski Genet?O męskich fantazjachw dramatach Ireneusza Iredyńskiego
Zbigniew Majchrowski „Rząd nagich dusz”
Dorota Piwowarska Między uzurpacją a obnażeniem.Męski podmiot według Szajny
Agata Adamiecka-Sitek Patriarchat bezpotomny. „Oresteja” w reżyserii Jana Klaty
Monika Kwaśniewska Kryzys męskości w „Szewcach” u bram w reżyserii Jana Klaty
Jagoda Hernik Spalińska „Padam zawsze bokiem, nigdy na twarz”
Krystyna Duniec, Joanna Krakowska Kres męskości
Ewa Toniak Masochistyczny spektakl.O męskości we wczesnych pracach Zofii Kulik
Karolina Legucka Pole walki.Męskość na „Placu Broni” według Michała Zadary
Halina Waszkiel O tym, jak Miś wyrasta na Tygrysaw polskim teatrze lalek
Piotr Morawski Ciało boskie, ciało męskie: teatr i kaźń w teatrze misteryjnym
Indeks osób
Drugi tom z serii Nowe Historie podejmuje refleksję nad faktami w dyskursie historycznoteatralnym, a także w domenie samego teatru rozumianego jako sztuka i jako praktyka społeczna, bo tu właśnie pojęcie faktu wydaje się wyjątkowo złożone i otoczone dodatkowymi trudnościami.
Pierwsza książka z serii Teatr publiczny. Przedstawienia 1765–2015 wydawanej wspólnie przez Państwowy Instytut Wydawniczy, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Instytut Sztuki PAN. Publikacja Joanny Krakowskiej to dziesięć bogato ilustrowanych esejów o sztuce teatru, środowisku teatralnym i inteligencji czterech powojennych dekad.
Tytuł tomu przywołuje jedną z najbardziej wpływowych literaturoznawczych szkół krytycznych i łączy ją z polską recepcją dzieł Szekspira. Precyzyjnie oddaje w ten sposób zawartość książki, w której obok tekstu Stephena Greenblatta – „ojca i matki” nowego historycyzmu zwanego też poetyką kulturową - swoje szekspirologiczne analizy opublikowali polscy badacze.