Warjacje. Scenariusze autorskie z lat 1978–1991

Red.: Ewa Bułhak, Mateusz Żurawski

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatr Studio im. S.I. Witkiewicza, Teatr Narodowy

ISBN/ISSN: 978-83-63276-14-0
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 163 + 108 + 155 + 117 + 212

Tom pierwszy edycji krytycznej scenariuszy autorskich Jerzego Grzegorzewskiego. Zawiera pięć albumów, obejmujących: Warjacje (1978), Powolne ciemnienie malowideł (1985), Tak zwaną ludzkość w obłędzie (1987), Usta milczą, dusza śpiewa (1988), Miasto liczy psie nosy (1991) i zapis ich teatralnych realizacji...

Czytaj więcej

30,00 zł

więcej mniej

Może nie umiem szukać dramatu współczesnego, może po prostu go nie ma. Idealną, jak sądzę, sytuację osiągnąłbym, gdybym potrafił sam napisać sztukę i wspólnie z aktorami zrobić z niej spektakl. Wtedy, być może, przestano by mnie rozliczać z tego, czy dość precyzyjnie sformułowałem swój stosunek do literackiego utworu, czy znalazłem dostatecznie klarowną wykładnie dla jego jakże czasem złożonej i zawiłej materii...
— Jerzy Grzegorzewski w rozmowie z Marią Brzostowiecką, Scena wyobraźni i teatru, „Tygodnik Kulturalny” 1970 nr 26.

Istnieje plotka, że Jerzy Grzegorzewski wymyślał swoje przedstawienia na scenie, podczas prób, które były seansami pełnej napięcia ciszy, przerywanej nagłymi rozbłyskami poetyckiego geniuszu. Tworzone przez niego literackie kompozycje nie były jednak, co tak chętnie powtarzają jego aktorzy, żonglerką „wyciąganymi z kapelusza” cytatami, ale wynikiem wnikliwej i precyzyjnej, długotrwałej, często wielomiesięcznej pracy.

Przygotowywana przez Ewę Bułhak i Mateusza Żurawskiego trzytomowa edycja krytyczna scenariuszy autorskich Grzegorzewskiego pozwoli, być może, zaprezentować szerzej trzeci talent tego wybitnego artysty teatru: nie tylko reżysera i scenografa, lecz także dramaturga.

Tom pierwszy zawiera pięć albumów, obejmujących teksty z lat 1978–1991: Warjacje (1978), Powolne ciemnienie malowideł (1985), Tak zwaną ludzkość w obłędzie (1987), Usta milczą, dusza śpiewa (1988), Miasto liczy psie nosy (1991) i zapis ich teatralnych realizacji.

Każdy scenariusz, poprzedzony obszernym wstępem, opatrzony rozbudowanym aparatem krytycznym, który uwzględnia kolejne warianty tekstu oraz odkrywa jego źródła i inspiracje, jest bogato zilustrowany zdjęciami autorstwa Wojciecha Plewińskiego, Marka Holzmana, Edwarda Hartwiga, Zygmunta Rytki i Krzysztofa Gierałtowskiego, a także szkicami reżysera.

Produkty powiązane

Klienci kupili również

  • 30,00 zł

    Album poświęcony pracy artystycznej jednego z najwybitniejszych polskich scenografów – Jerzego Juka Kowarskiego – jest niekonwencjonalną opowieścią o czterdziestu latach twórczości, która zaowocowała ponad osiemdziesięcioma inscenizacjami, przygotowanymi we współpracy z najwybitniejszymi reżyserami – głównie Jerzym Jarockim

    30,00 zł
  • Bezpłatna wersja elektroniczna. Plik ZIP zawiera książkę w formatach *.mobi, *.epub i *.pdf Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Książka ta jest głównie wstępem do refleksji, która – jak nam się wydaje – będzie w najbliższych latach szczególnie ważna. Kup...

  • 60,00 zł

    Wydawnictwo prezentuje historię polskiej architektury teatralnej na przestrzeni wieków. Czworo autorów, wybitnych specjalistów w tej dziedzinie, uwzględnia także w swoich tekstach związane z architekturą zagadnienia społeczne, historyczne, polityczne, kulturowe i geograficzne oraz wpływy zewnętrzne.

    60,00 zł
  • Tomasz Plata

    Polski romantyzm żyje czy umarł? Jeszcze trwa czy już przeszedł do historii? Tomasz Plata  tropi romantyczne ślady w rodzimej kulturze po ustrojowej transformacji. I znajduje je właściwie wszędzie... KUP WERSJĘ DRUKOWANĄ