(Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy

Joanna Krakowska (wybór i redakcja)

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-63276-97-3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 268
Oprawa: Broszura ze skrzydełkami
Tagi: HyPaTia

Antologia kobiecej myśli teatralnej, która pozwala na usłyszenie kobiecego głosu nie tyle w pracy i dziele, ile w refleksji nad nimi, w autokomentarzach i wspomnieniach, w zapisie doświadczenia, w perspektywie metateatralnej, historycznej, instytucjonalnej i, nade wszystko, osobistej. Trzecia z książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. 

Czytaj więcej

20,00 zł

więcej mniej

Antologia kobiecej myśli teatralnej, która pozwala na usłyszenie kobiecego głosu nie tyle w pracy i dziele, ile w refleksji nad nimi, w autokomentarzach i wspomnieniach, w zapisie doświadczenia, w perspektywie metateatralnej, historycznej, instytucjonalnej i, nade wszystko, osobistej. Trzecia z książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru.

„(Nie)świadomość teatru, poza upodmiotowieniem kobiecego głosu, a zarazem odsłonięciem jego dystynktywnych cech, ma także aspekt jawnie polemiczny. Jest bowiem, oczywiście tylko w pewnym sensie, odpowiedzią na antologię Świadomość teatru. Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku wydaną pod redakcją Wojciecha Dudzika w Wydawnictwie Naukowym PWN w 2007 roku, w której na pięćdziesiąt osiem zamieszczonych tekstów jest zaledwie pięć napisanych przez kobiety i dwa, których są współautorkami, a pod względem objętości wypowiedzi kobiet zajmują niewiele ponad pięć procent całości” – pisze we wstępie Joanna Krakowska.

Treść

  • Joanna Krakowska – Wstęp
  • Irena Babel – Aktualne problemy polskiej sztuki aktorskiej
  • Izabella Cywińska – Dole i niedole, czyli dyrektorowanie non stop
  • Stefania Domańska – Aktualne problemy polskiej sztuki aktorskiej
  • Irena Eichlerówna – Przeszłość to dziś, tylko cokolwiek dalej…
  • Halina Gallowa – Aktualne problemy polskiej sztuki aktorskiej
  • Irena Górska – Nauczyłam się odpowiedzialności
  • Halina Gryglaszewska – Nie lubię teatru okrucieństwa
  • Ryszarda Hanin – Aktor: marzenia, myśli, rozterki
  • Leonia Jabłonkówna – Niedokończona rozmowa z Leonią Jabłonkówną
  • Zofia Jaremowa – Lalka w służbie metafory
  • Ida Kamińska – Aktualne problemy polskiej sztuki aktorskiej
  • Elżbieta Karkoszka – Gram bez dystansu
  • Janina Kilian-Stanisławska – Istota teatru lalki
  • Barbara Krafftówna – Forma i prawda
  • Ewa Lassek – Aktor: marzenia, myśli, rozterki
  • Zuzanna Łozińska – Grać, czyli żyć
  • Maria Maj – Jestem bachantką
  • Maria Malicka – Po tylu latach wszystko wraca (1)Po tylu latach wszystko wraca (2)
  • Zofia Małynicz – Teraz wydobywam myśl
  • Krystyna Meissner – Podnieca mnie ryzyko
  • Aleksandra Mianowska – Zadania sceny
  • Halina Mikołajska – Nie podejmuję się sformułować definicji aktorstwa
  • Zofia Mrozowska – Aktor: marzenia, myśli, rozterki
  • Stanisława Perzanowska – …jest jakaś mistyka ulic w moim życiu
  • Anna Polony – Każdy ma coś z aktora
  • Zofia Rysiówna – „Bo takie są moje obyczaje”
  • Krystyna Skuszanka – O teatrze, który pożera sam siebie…
  • Aleksandra Śląska – Przybliżyć ludzi
  • Krystyna Tyszarska – Motory i hamulce polskiego teatru
  • Ewa Wójciak – Kiedy i jak trzeba powiedzieć nie
  • Lidia Zamkow – Trzeba wiedzieć, po co i dla kogo


Appendix

  • Halina Mikołajska – Wiosna 1966


 

HyPaTia

to kobieca Historia Polskiego Teatru, czyli feministyczny projekt badawczy, którego celem jest odkrywanie, odnajdywanie, dokumentowanie, gromadzenie, przywracanie pamięci i upowszechnienie wiedzy o kobietach tworzących historię polskiego teatru. Efektem HyPaTii są trzy książki:

  • Rodzaju żeńskiego. Antologia dramatów
  • Agora. Statystyki
  • (Nie)świadomość teatru. Wypowiedzi i rozmowy

oraz strona internetowa: hypatia.pl zawierająca obszerne archiwum dokumentów, artykułów, wywiadów i recenzji, bibliotekę dramatów, wideonagrania rozmów oraz Kronikę życia teatralnego 1944–2014 z indeksami nazwisk autorek, reżyserek, scenografek, kompozytorek i choreografek, które tworzyły w polskim teatrze po 1944 roku.

Uwaga: książki powstałe w ramach projektu HyPaTia można kupić także w korzystnym cenowo zestawie

Produkty powiązane

Klienci kupili również

  • 15,00 zł

    Druga z trzech książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. Autorki proponują spojrzenie na teatr i jego okolice jako na bardzo specyficzny rynek pracy. Ich zdaniem statystyka (bliska krewna rachunku prawdopodobieństwa) mówi nam coś o szansach kobiet na awans czy samorealizację twórczą. 

    15,00 zł
  • 30,00 zł

    Partner: Uniwersytet Łódzki W tomie znajdziemy odpowiedź na zasadnicze trzy pytania: jak w poszczególnych krajach funkcjonują teatry, w jakich formach organizacyjnych i instytucjonalnych prowadzą swą działalność, jak są finansowane i nadzorowane, wreszcie jaki posiadają status społeczny.

    30,00 zł
  • 30,00 zł

    Pierwsza z trzech książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. Wybrane teksty układają się w pięć bloków, otwieranych autorskimi wprowadzeniami: Emancypacja, Rewolucja, Milczenie, Zagłada, Rewizje. W zamierzeniu autorek antologii mają stać się medium dyskusji nie tylko o historii teatru, dramatu i polskiej kultury, ale...

    30,00 zł