Książka podsumowuje badania wykładowczyni Teatrologii Stosowanej w Giessen, artystki i kuratorki nad uwikłaniem sztuki krytycznej w neoliberalne mechanizmy rynkowe.
Ten produkt nie występuje już w magazynie
Ostatnie egzemplarze!
Data dostępności:
Kunst stawia tezę, że jest to relacja składająca się niemal wyłącznie ze sprzeczności. Przywołuje dylematy zaangażowanych artystów z lat 60. XX wieku stawiających klasyczne pytania, o granice autonomii i polityczności sztuki i przeciwstawia je obecnie obowiązującemu modelowi, w którym sztuka z założenia jest zaangażowana społecznie, lecz w rzeczywistości wytwarzane przez nią wartości nie prowadzą do zmian, a jedynie wzbogacają rynek idei oraz same stają się kapitałem, przez co konserwują neoliberalny porządek.
"Aby poddać krytycznej analizie uwikłanie sztuki i polityki oraz odejść od użalania się nad niemocą tej pierwszej, trzeba przemyśleć na nowo relację sztuki i stosunków pracy. A stosunki pracy artysty i to, co ta praca produkuje, sytuują sztukę w intymnej bliskości z kapitalizmem.
Być może nadchodzą czasy, gdy najbardziej radykalna polityzacja sztuki będzie polegać na oderwaniu jej od jakiejkolwiek ekonomicznej wartości, aby odsłonić nowe afektywne i estetyczne artykulacje wspólnoty. Choć sztuka zajmuje się problemami społecznymi, wciąż jest to pseudoaktywność, ponieważ żyjemy w czasach radykalnej niemożności ustanowienia i tworzenia rzeczywistości pozwalającej na artykulację ludzkich wspólnot. Są to też czasy zaniku tego, co publiczne. Jeśli więc naprawdę chcemy rozmawiać o sztuce politycznej, musimy przedyskutować jej relacje z tym, co wspólne."
Bojana Kunst
Theater jest esejem naukowym o walorach popularyzatorskich, pełną erudycji opowieścią o historii i zmiennych losach teatru w Stanach Zjednoczonych.
Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Książka ta jest głównie wstępem do refleksji, która – jak nam się wydaje – będzie w najbliższych latach szczególnie ważna.
Zestaw trzech książek powstałych w ramach projektu HyPaTia – kobieca Historia Polskiego Teatru. Razem układają się w wyjątkową panoramę, która dokumentuje, przywraca pamięć i upowszechnia wiedzę o kobietach tworzących historię polskiego teatru. W poszczególnych tomach: antologia tekstów dramatycznych, statystyki, wypowiedzi programowe.
Wydawnictwo prezentuje historię polskiej architektury teatralnej na przestrzeni wieków. Czworo autorów, wybitnych specjalistów w tej dziedzinie, uwzględnia także w swoich tekstach związane z architekturą zagadnienia społeczne, historyczne, polityczne, kulturowe i geograficzne oraz wpływy zewnętrzne.