Egoiści. Trzecia droga w kulturze polskiej lat 80.

Wydawnictwo: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

ISBN/ISSN: 978-83-66124-06-6
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 2018
Liczba stron: 588

Autor bada przede wszystkim lata 80., z wycieczkami do poprzednich dekad PRL oraz w lata 90. W praktykach artystycznych interesuje go „trzecia droga” – za której realizatorów uważa Kulturę Zrzuty – oznaczająca wytworzenie postawy lokującej się poza hegemonią wartości wyznaczanych przez konflikt Partii z Kościołem.

Czytaj więcej

35,00 zł

więcej mniej

Z recenzji wydawniczych


Iwona Kurz

Autor bada przede wszystkim lata 80., z wycieczkami do poprzednich dekad PRL oraz w lata 90. W praktykach artystycznych interesuje go „trzecia droga” – za której realizatorów uważa Kulturę Zrzuty – oznaczająca wytworzenie postawy lokującej się poza hegemonią wartości wyznaczanych przez konflikt Partii z Kościołem.

Stawką nie jest jednak rekonstrukcja historyczna – chodzi o odniesienie do współczesnej Polski, o rozpoznanie miejsca, w którym jesteśmy. W skrupulatnym wywodzie autor pokazuje nie tyle, że Kościół odgrywa istotną rolę w polskiej formacji kulturowej – to wiemy bardzo dobrze – ile że jego wpływy instytucjonalne i ideowe obecne są nawet tam, gdzie się ich nie spodziewamy, więcej: że są czymś w rodzaju ustawienia domyślnego tej formacji, wyznaczają nieusuwalny i nieprzekraczalny horyzont wyobraźni społecznej i politycznej Polaków.

Książka jest odświeżającym i istotnym uzupełnieniem, a jednocześnie pewnym przekształceniem mapy idei najnowszej historii Polski i ważnym głosem w toczącej się obecnie debacie o dziedzictwie Solidarności, również w jego lewicowym wymiarze. Autor buduje konsekwentny i trudny do przełknięcia obraz polskiego tradycjonalizmu – tym ostrzej przedstawiony, im bardziej przegląda się w lustrze praktyk Kultury Zrzuty.

Przemysław Czapliński
O czym jest książka? Zasadniczo o Kulturze Zrzuty - niezależnym środowisku artystów z lat 80. XX wieku i stosowanej przez nich taktyce permanentnego oporu. „Zrzuta” przeciwstawiała się kulturze jako metodzie nadawania znaczeń i wartości, procesom uspołecznienia i wyznaczania tożsamości, zatwierdzania ważności działań i archiwizowania dokonań ważnych, definiowania artysty i określania społecznej roli sztuki, wreszcie - budowania metafizycznej zasłony przed śmiercią. Wobec narodowo-katolickiego zarządzania emocjami społecznymi Kultura Zrzuty zrywała narodowy łańcuch solidarności, ukazując pole narodowe jako obszar krępowania jednostkowości i jako rodzaj symbolicznej przemocy.

Rok 1989 dla polskiej kultury znaczy mniej niż wydarzenia i procesy, które rozgrywały się w połowie lat 80. Książka Kościelniaka dostarcza temu twierdzeniu rozlicznych dowodów. Autor ujmuje tamten okres jako zagubioną szansę dziejową, ale też jako początek kłopotów, w których tkwimy dziś po szyję. Jest to studium pionierskie w wyborze tematu, odkrywcze w sposobie prowadzenia analizy i w formułowanych wnioskach, a także po prostu ważne dla naszej dzisiejszej samowiedzy.

Marcin KościelniakMarcin Kościelniak – adiunkt w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zastępca redaktora naczelnego czasopisma „Didaskalia”. W latach 2006–2016 recenzent „Tygodnika Powszechnego”. Zajmuje się historią i politycznością teatru, sztuk performatywnych i wizualnych XX i XXI wieku. Autor książek: Prawie ludzkie, prawie moje. Teatr Helmuta Kajzara (2012), „Młodzi niezdolni” i inne teksty o twórcach współczesnego teatru (2014) oraz tomu z wyborem tekstów Helmuta Kajzara Koniec półświni. Wybrane utwory i teksty o teatrze (2012). Współredaktor książek: 20-lecie. Teatr polski po 1989 (2010), 1968/PRL/TEATR (2016), Teatr o Kościół (2018).

Klienci kupili również

  • 25,00 zł
    Hanna Baltyn-Karpińska

    25,00 zł
  • 25,00 zł

    Ta książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia – o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty, które powstały w trakcie projektu artystyczno-badawczego. Jego celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów...

    25,00 zł
  • 20,00 zł

    Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Książka ta jest głównie wstępem do refleksji, która – jak nam się wydaje – będzie w najbliższych latach szczególnie ważna.

    20,00 zł
  • Bezpłatna wersja elektroniczna. Plik ZIP zawiera książkę w formatach *.mobi, *.epub i *.pdf Struktura teatru a struktura spektaklu. Wpływ systemu organizacji instytucji na estetykę przedstawienia w wybranych krajach europejskich. Książka ta jest głównie wstępem do refleksji, która – jak nam się wydaje – będzie w najbliższych latach szczególnie ważna. Kup...